7 aplikasi Android berbahaya yang perlu dipadam dengan segera daripada telefon anda

7 aplikasi Android berbahaya yang perlu dipadam dengan segera daripada telefon anda

Google Play adalah tempat yang bagus untuk penaung baru yang ingin membuat aplikasi mereka sendiri. Tetapi, malangnya, tidak semua aplikasi tersebut mempunyai fungsi yang terbaik: sesetengah program boleh mengumpul data daripada telefon anda, berkongsi maklumat peribadi anda, dan juga mencuri wang daripada akaun bank anda.
Berikut adalah 7 aplikasi yang mempunyai risiko bahaya kepada telefon anda:
#1. Aplikasi cuaca



Aplikasi cuaca menjadi sangat popular pada mulanya, tetapi didapati bahawa terdapat banyak virus di dalamnya. Sebagai contoh, terdapat satu kes apabila aplikasi cuaca mempunyai trojan yang dibina untuk mengumpul data daripada telefon pemilik dan menghantarnya kepada penyerang. Untuk sebahagian besar, mereka berminat dengan data kad kredit anda.
Populariti aplikasi cuaca kini semakin menurun. Lebih mudah dan cepat untuk menyemak ramalan cuaca melalui pelayar.
#2. Aplikasi pengoptimuman



Clean Master, dan aplikasi pengoptimuman yang lain memadamkan cache dan program yang tidak perlu. Walau bagaimanapun, telefon moden sekarang mempunyai fungsi ini dalam sistem mereka sendiri yang telah menjadikan aplikasi ini tidak berguna.
Aplikasi seperti ini juga menjadikan jangka hayat bateri telefon anda lebih pendek. Anda tidak akan membuat sistem menjadi lebih cepat, malah hanya akan memperlahankannya.
#3. Aplikasi antivirus palsu
Apabila orang mula menggodam telefon dan mencuri data, aplikasi antivirus mudah alih mula muncul. Dan kemudian, penggodam mempunyai idea yang bagus dengan mencipta aplikasi antivirus mereka sendiri. Aplikasi ini boleh mencuri data peribadi pengguna dan bahkan dapat menyekat sepenuhnya telefon anda.
#4. Pelayar dengan ciri tambahan
Kategori ini termasuk pelayar dengan ciri khas, seperti menonton video dan penstriman. Walau bagaimanapun, aplikasi tersebut mempunyai dua kelemahan yang serius. Pertama, bilangan iklan yang muncul adalah sangat banyak. Iklan ini sangat menjengkelkan dan akan membuat sistem telefon anda menjadi sangat perlahan. Kedua, aplikasi seperti ini memerlukan akses kepada banyak bahagian sistem, termasuk akses panggilan. Ini menjadikan aplikasi-aplikasi seperti ini sangat tidak selamat.
#5. Aplikasi untuk meningkatkan jumlah RAM
Aplikasi yang mendakwa bahawa mereka boleh meningkatkan jumlah RAM adalah sebenarnya sama seperti aplikasi pengoptimuman. Mereka hanya boleh membersihkan cache sementara dan telefon kini sudah mempunyai fungsi itu. Mengenai RAM – anda tidak akan mendapat lebih daripada telefon anda pada mulanya. Program-program seperti ini hanya menghabiskan memori telefon anda dan juga dengan mudah dapat mengumpulkan data anda.
#6. Aplikasi pengesan tipu
Anda tidak boleh mengambil aplikasi ini secara serius kerana ia dicipta untuk keseronokan sahaja. Mungkin pada masa akan datang, jika semua telefon dilengkapi dengan sensor biometrik, mereka akan dapat membaca perubahan kadar denyutan jantung semasa menjawab soalan.
Sama seperti aplikasi yang lain, mereka memendekkan hayat bateri anda. Selain itu, aplikasi ini tidak memerlukan akses kepada kenalan dan data peribadi anda. Jadi, jika aplikasi seperti ini cuba mendapatkan akses seperti itu, jangan pasangkannya.
#7. Aplikasi nyahfragmen
Aplikasi nyahfragmen menjadi sangat popular kerana mereka serupa dengan program pada komputer. Tetapi tidak ada cakera keras pada telefon pintar untuk aplikasi ini untuk dinyahfragmen, mereka hanya boleh menganalisis berapa banyak ruang program tertentu mengambil.
Selain itu, aplikasi nyahfragmen boleh membuatkan sistem telefon anda menjadi perlahan dan boleh mengumpul data peribadi anda.

Sumber  :Era Baru.com.my 
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==